Dine erhvervslokaler skal signalere seriøsitet
Der er mange overvejelser at gøre sig, når man ser sig om efter erhvervslokaler til sin virksomhed. For det første skal det kunne betale sig at sidde i den. Du skal have råd til den i mere end blot de kommende måneder. Skriver du under på en lejekontrakt, hænger du på den i mindst et par år. Så vælg med omhu.
Langt de fleste ønsker nogle flotte lokaler, som repræsenterer det, deres virksomhed står for. Men der er også nogen, der er ligeglade. Og her kan det være en god grund til at stoppe og spørge sig selv, hvad det er, man gerne vil signalere til kunder og potentielle kunder.
Vi har styr på tingene
Når dine kunder træder ind på dit kontor, skal det gerne være sådan, at vedkommende tænker, at du har styr på tingene. Det er en hårfin grænse mellem at have nogle lokaler, der er helt ude af proportioner, hvor du næsten har gjort for meget ud af det, og så slet ikke at have præsentabelt kontor.
Det kommer selvfølgelig an på den branche, du opererer i. Det svarer lidt til, at nogle virksomheder ikke vil have, at deres kørende sælgere kører i for store, dyre biler ud til kunderne. Du vil gerne signalere, at du har styr på tingene og ikke mere til. Det konservative udtryk er måske stilen for nogen, mens andre gerne vil vise noget personlighed.
Der skal være plads til bordfodbold
Samtidig med at dine lokaler fremstår skarpe og seriøse, skal der også være plads til noget adspredelse på moderne arbejdspladser. Har du IT-virksomhed, er det meget nærliggende, at der også er en Playstation. Og der skal da også være plads til et spil bordfodbold. Det er der intet galt i. Men tænk på dine kunder, og hvordan de skal opfatte dig og dit personale. Det er lige om at finde balancegangen. Men et godt kontor, der er indrettet med anstændige møbler – det er springer ikke for meget i øjnene. Og sørg for, at der plads til et mødelokale, hvor du kan tale i fred og ro med dine kunder.
Lej parkeringspladser til kunderne
Følger der ikke parkeringspladser med til ejendommen, bør du investere i nogle til dine kunder. Skal du bede kunderne om selv at finde pladser og betale for dem, kan det fremstå useriøst og virke som et irritationsmoment for nogen. Det er godt givet ud, og du har selv en plads, der giver noget frihed. Tænk på kunderne, når du vælger lokaler. Signalerer lokalerne det, vi gerne vil signalere? Det er ikke kun for kundernes skyld, men også din egen. At have et godt arbejdsklima fremmer produktiviteten – hvorfor indretningen også har noget at sige.